Energiefraude

Bij energiefraude wordt het energieverbruik niet geregistreerd omdat een kabel of leiding buiten de energiemeter om wordt bevestigd. Of er is iets met de energiemeter gedaan waardoor deze niet goed meer registreert. Deze situaties kunnen erg gevaarlijk en onveilig zijn. Na constatering sluiten wij daarom ook het betreffende adres af. En sturen wij een rekening voor de gemaakte kosten.

De volgende maatregelen nemen wij in het geval van energiefraude:
  • Stroom en/of gas sluiten wij af op het betreffende adres.
  • De klant waar het energiecontract op het betreffende adres actief staat, ontvangt een nota van de gemaakte kosten en de gestolen energie.
  • Wij doen aangifte bij de politie.

Bezwaar indienen

Als u de beschuldiging van energiefraude onterecht vindt of u bent het niet eens met de nota. Dan kunt u binnen 10 werkdagen bezwaar maken.

Heraansluiten na energiefraude

Wilt u weer energie in uw woning of pand na afsluiting door energiefraude? De volgende zaken moeten dan geregeld zijn.
  • De inrichting van de meterkast moet op orde zijn. Link naar eisen
  • Alle kosten moeten voldaan zijn.
  • Er moet een energieleverancier aangemeld zijn op het adres.

Voor een versnelde heraansluiting op medische grond heeft u een medische verklaring van uw huisarts nodig.

Vermoedt u energiefraude?

Energiefraude kan leiden tot gevaarlijke situaties of ongelukken zoals brand of elektrocutie. 1 op de 5 grote branden worden veroorzaakt door energiefraude. Daarom is het belangrijk dat u altijd energiefraude meldt. Ook als u het alleen vermoedt.
  • Maak een melding via Misdaad Anoniem 0800-7000.
  • Direct melden bij de politie 0900-8844.
  • Of meld het bij ons.