Geen afsluiting van gas en stroom rond de feestdagen

Westland Infra en de andere netbeheerders sluiten van maandag 16 december tot en met woensdag 1 januari geen klanten af van stroom en gas.

Klanten die geen contract hebben bij een energieleverancier door bijvoorbeeld een betalingsachterstand worden deze periode met uitzondering niet afgesloten. Alleen als er sprake is van fraude of een onveilige situatie geldt deze uitzondering niet. Gedurende de hele winter zijn alle netbeheerders altijd terughoudend met het afsluiten van klanten: bij vorst worden er geen klanten afgesloten, behalve in bovengenoemde situaties.

Contract opgezegd? Zoek snel een nieuwe leverancier!
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, sluiten netbeheerders geen klanten af omdat zij hun energierekening niet betalen. Die rekening betalen zij niet aan de netbeheerder, maar aan de energieleverancier. Meestal echter zullen energieleveranciers eenzijdig het contract met deze klanten beëindigen, vanwege betalingsproblemen. In dat geval moeten zij een nieuwe energieleverancier zoeken omdat de netbeheerders anders verplicht zijn ze af te sluiten. De netbeheerders verzoeken deze klanten snel een nieuwe leverancier te kiezen en geven hen daar ook de tijd voor. Pas als klanten categorisch weigeren daar aan mee te werken, worden ze afgesloten.

Bij vorst geen afsluiting
In Nederland is daarnaast afgesproken dat er niet zomaar klanten worden afgesloten als het vriest. Wel blijven de netbeheerders afsluiten bij energiefraude, onveilige situaties, of als klanten blijven weigeren een energieleverancier te kiezen.